Columns Perrongeluk worden een toneelstuk

-

BREDA – De Perongeluk-columns van blogger Steven van Beek zijn binnenkort ook op het podium te zien. Toneelregiseur Eddy Haers gaat de schrijfsels van Van Beek gebruiken in zijn toneelstuk Perrongeluk. “Dat zo’n balletje per ongeluk gaat rollen, dat vind ik leuk.”

In eerste instantie was Haers bezig met een toneelstuk gebaseerd op het verhaal Het Perron van Froukje Annema. Dit gaat over een gevecht tussen twee vrouwelijke kioskhouders die met elkaar overhoop liggen. “Ik was nog niet helemaal tevreden met bepaalde scènes in het stuk en zocht iets actueels. Al zoekend op internet kwam ik uit bij perrongeluk van Steven”, aldus Haers.

De regisseur was meteen enthousiast over de blogs van Van Beek die gaan over zijn ervaring als kioskhouder. “Hij schrijft heel komisch over de alledaagse beslommeringen op het station. Mensen gebruiken een gesprekje bij de kiosk soms echt als een uitlaatklep.” Gelukkig voor Haers was Van Beek meteen positief over het idee om de blogs te gebruiken voor het toneelstuk. “Dat je toevallig zoiets tegenkomt en dat zo’n balletje dan per ongeluk gaat rollen, dat vind ik leuk.”

Het was voor Haers niet moeilijk om de teksten van Van Beek en het verhaal van Annema een geheel te maken. “Ik heb gewoon gekeken naar de essentie van het verhaal. Hij schrijft heel verhalend, dat heb ik omgezet in dialogen van de kioskklanten.” De gesprekken hebben volgens Haers niet direct invloed hebben op het verhaal van Annema, maar dragen wel bij aan de sfeer van het toneelstuk.

Het is de bedoeling dat het toneelstuk eind maart te zien is in Het Rijsbergs Toneel. Van Beek zelf is enthousiast. “Ik ben zeer vereerd en verrast, je kunt het een hoogtepuntje noemen voor Perrongeluk. Ik kan me nog geen voorstelling van het stuk maken, dus ik laat me heel graag verrassen.”

Freek de Swart

Bron: BredaVandaag (maandag 6 oktober 2014)



De Wijze Kater op het podium in De Koutershof

-

RIJSBERGEN – Het Rijsbergs Toneel zet de komende dagen in De Koutershof De Wijze Kater op de planken. Het stuk van de hand van Herman Heijermans (1864-1924) staat bol van de absurditeiten, verwijzingen, humor, woordspelingen, fantasieën en filosofieën.

Zo is de kater, uiteraard een van de hoofdrolspelers in het boosaardig sprookje, vaak aan het woord.

“Hij trekt van leer tegen de medische stand, geestelijkheid en het koningshuis”, zegt Eddy Haers (60), die tekent voor de regie. “Heijermans staat bekend om zijn sociaal realisme, zoals in Op Hoop van Zegen.

Maar met De Wijze Kater wijkt hij af van zijn oeuvre. Voor dit stuk heeft hij zich laten inspireren door het sprookje van De Gelaarsde Kat.”

Lees donderdag meer in BN DeStem



Rijsbergs Toneel speelt ‘De wijze kater’

-

RIJSBERGEN – “Op tv zapt alles snel voorbij. Neem eens de tijd om te luisteren, na te denken en te lachen om subtiele humor. Theater zet je zintuigen op scherp,” aldus Eddy Haers.

Hij regisseert voor de achtste keer een stuk van het Rijsbergs Toneel. Deze keer ‘De wijze kater’ van Herman Heijermans. “Subtiele humor en maatschappijkritiek zijn de ingrediënten voor een ander avondje uit.” Lees het artikel in de Zundertse Bode van woensdag 26 maart 2014. FOTO MIEKE VAN MEER



Rijsbergs Toneel speelt ‘De Wijze Kater’

-

RIJSBERGEN – Het Rijsbergs Toneel brengt in het eerste weekend van april het stuk ‘De Wijze Kater’. Op 4 en 5 april begint de voorstelling op 20.00 uur. Op zondag 6 april speelt de toneelvereniging een middag voorstelling om 14.00 uur. Vanaf eind september wordt onder leiding van Eddy Haers alweer druk gerepeteerd om dit stuk in april op de planken te kunnen brengen.

De wijze kater

‘De Wijze Kater’ is geschreven door Herman Heijermans (bekend van ‘Op hoop van zegen’) in 1917. Het verhaal gaat over de jonge Jonathan die uit schaamte voor zijn rijke afkomst al zijn geld heeft weggegeven. Met als gevolg dat hij diep in de schulden zit. Tot overmaat van ramp is hij verliefd op de dochter van de bakker die weer één van zijn schuldeisers is. Jonathan heeft een kater in huis die ineens blijkt te kunnen spreken.

Het beest werpt zich op om zijn baasje te redden uit zijn penibele situatie. De kater krijgt dat voor elkaar wanneer hij de koning verlost van een rattenplaag in zijn paleis. De vileine kater mag één dag het koninkrijk regeren. En dan blijkt dat macht corrumpeert. De kater wordt duur betaald!

Kaartverkoop

Onze leden komen de komende weken in het bebouwde kom en het buitengebied van Rijsbergen aan de deur langs. Deze donateurskaarten geven recht tot toegang op de voorstelling. Ook krijgt u hierbij het Open Doekje overhandigd met meer informatie over onze voorstelling en onze vereniging.

U kunt reserveren voor plaatsen op zondag 30 maart via de telefoonnummers welke op de kaart, Open Doekje of website staan aangegeven. Hier kunt u tevens nog extra kaarten bijbestellen indien nodig.

Niet thuis

Heeft u het Open Doekje in uw brievenbus aangetroffen of was u niet thuis terwijl onze leden bezig zijn met de rondgang, maar bent u toch nieuwsgierig geworden naar het stuk ‘De Wijze Kater’ van het Rijsbergs Toneel. U kunt kaarten bestellen via onze website: www.rijsbergstoneel.nl of info@rijsbergstoneel.nl of via het secretariaat: 076-5963616. Ook kunt u kaarten halen aan de Theaterbalie van het CultuurCentrum Zundert.

Meer informatie kunt u vinden op onze website. Volg onze voorbereidingen via onze facebookpagina: Facebook.com/Rijsbergstoneel





Jongeren krijgen kans bij Rijsbergs Toneel

-

Met zes jeugdige leden in de vereniging heeft het Rijsbergs Toneel dit jaar gekozen voor een echt jongerenstuk, waarin deze aankomende acteurs zich eens goed uit kunnen leven, namelijk Jan rap en z’n maat. Het is een stuk gebaseerd op het bekende boek van Yvonne Keuls uit 197. Het zit boordevol extreme emoties, bizarre situaties en rare gedragingen van de meest uiteenlopende karakters. De toneelhandeling speelt zich af in een opvangtehuis voor dakloze jongeren, waar de problemen zich ongebreideld ophopen. Diefstal, mishandeling, homoseksualiteit, zelfverwonding en drugsgebruik, het lijkt me wat te veel van het goede. Wordt het een loodzwaar stuk of heeft de regisseur kans gezien ruimte laten voor een lichte toon”? Krijgt de relativerende lach ook een kans? e merkt dat de jonge spelers hun emotionele register nog moeten ontdekken en ontwikkelen, maar enkele spelers komen al heel ver. De rol van Gemma (Joyce Mathijssen) heeft een breed spectrum aan gevoelens en reacties. Vooral in de mijmeringen en overpeinzingen overtuigt de nog jonge speelster, meer nog dan in haar verwijtende agressie naar anderen toe. In haar felheid stopt ze veel energie, maar het afgewogen, subtiele spel gaat haar beter af. Charrie (Mitchell Klijs) weet zijn nerveuze stotterrol tot het einde toe vol te houden. Derek (Vincent Haazen) weet een authentieke homoseksuele jongeman te spelen zonder dat hij vervalt in voorspelbare clichés.

De ouderen blijven in deze productie wat op de achtergrond en dat is mooi. De jongeren krijgen alle kansen om hun personage goed neer te zetten. De oudere stafleden van het huis zorgen voor licht tegenspel. Voor de pauze is het stuk inderdaad wat eendimensionaal zwaar en tobberig, na de pauze is er meer ruimte voor lichtvoetigheid en relativering, waardoor het spel onvoorspelbaar en dus spannender voor het publiek wordt.

Herbert Mouwen

Rijsbergs Toneel – ‘Jan Rap en z’n maat’. Gezien op 15 maart in De Koutershof te Rijsbergen. Regie Mariëtte Haazen. Nog te zien vandaag om 20.00 uur en morgen om 14.00 uur.



‘Jan Rap en zijn maat’ op podium in Rijsbergen

-

RIJSBERGEN – Het Rijsbergs Toneel zet Jan Rap en zijn maat, naar het gelijknamige boek van Yvonne Keuls, op de planken van De Koutershof in Rijsbergen.

Jan Rap en zijn maat speelt zich af in een opbanghuis voor probleemjongeren. Die zouden er voor ze naar een ander huis, pleeggezin of eigen kamer gaan. De leiding van het opvanghuis doet haar bestm, is tolerant, maar hoe ver laat ze het komen?

De regie van het Rijsbergs Toneel is in handen van Mariëtte Haazen. Het gezelschap speelt het stuk vanavond (20.00 uur), morgenavond (20.00 uur) en zondagmiddag (14.00 uur). De toegangsprijs tot De Koutershof bedraagt 10 euro. Kaarten zijn te bestellen via tel. 076 5963616 of via de website van de toneelvereniging: www.rijsbergstoneel.nl



Nieuwe show Rijsbergs Toneel

-
Foto: Charles Luijten (Zundertse Bode)

RIJSBERGEN – Voor Rijsbergs Toneel, anno Geestesbeschaving 1902 is het weer zover. Met veel jong talent speelt zij het derde weekend van maart een indringend toneelstuk dat u niet mag missen.

Het is weer tijd voor een gezellig avondje of middagje toneel. In Rijsbergen al meer dan honderd jaar. Want nog altijd is daar sinds 1902 ons Rijsbergs Toneel, Geestesbeschaving anno 1902 dat hiervoor zorgt. Een hele mijlpaal waarop het dorp trots mag zijn omdat het in vergelijking met Zundert niet bepaald overloopt van een podiumcultuur die de mens geestelijk amuseert en verrijkt. FOTO CHARLES LUIJTEN

Lees het volledige artikel in de Zundertse Bode van woensdag 6 maart 2013.



Publiek ziet ander Rijsbergs Toneel

-

RIJSBERGEN – Is het Rijsbergs Toneel een andere weg ingeslagen of blijft het gewoon bij een tussendoortje van een heel ander soort kaliber en uitvoering? De uitvoering Fedja biedt stof tot nadenken.

DOOR CHARLES LUIJTEN

Wat is de laatste jaren in feite niet veranderd? Behalve de tandarts dan want die doet je, ondanks het feit dat het wel lukt Kuypers de ruimte in te schieten, nog altijd pijn. De tijd holt door en je moet mee. Dat geldt ook voor het Rijsbergs Toneel dat drie dagen op de planken van Koutershof stond. De bezoekers kregen een heel ander Rijsbergs Toneel te zien dan dat ze tot nog toe doorgaans gewend waren.

Fabrieksdirectrice

Met een hoedje op, waaronder een paar muizenoogjes schuil gaan, paradeert zij als een drilsergeant met stokje onder arm op en neer voor een stel ooglijkende krijgsgevangenen in zwarte overall die dwangarbeid moeten uitvoeren. De actrice vertolkt de rol van Conny Colonie, een fabrieksdirectrice die een monument wil laten bouwen voor haar door een dolksteek omgekomen idool.

De boel wordt flink verstoord als iemand in haar beeld verschijnt waarop zij totaal niet had gerekend. Het is eenarmlastig artiest, die zich na gelang het stuk vordert voordoet als Fedja die met Conny Coloni en haar personeel een sprookje wil opvoeren. Met andere woorden: het is bij het Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 dit keer dubbel op. Er wordt als het ware een toneelstuk binnen een toneelstuk opgevoerd, waarbij iedereen in feite een dubbelrol speelt.

Twee keer

Gedurfd. Het is niet ondenkbaar dat sommige toeschouwers de wenkbrauwen fronsen omdat het hen niet meteen duidelijk is waarover het nu precies gaat. De schrijver van het verhaal heeft het er met al zijn op het stuk losgelaten fantasie niet gemakkelijker op gemaakt voor zowel de kijker als de spelersgroep. Misschien moet je de voorstelling een tweede keer zien zoals wij hebben gedaan om het hele verhaal van kop tot staart te kunnen begrijpen. Zelfs de spelersgroep worstelde er na enkele repetities mee. Het zou me niet verbazen wanneer regisseur Eddy Haers zich verschillende keren achter de oren heeft gekrabd, daarbij denkende: waar ben ik aan begonnen?

Andere generatie

Het Rijsbergs Toneel heeft met het stuk Fedja aangetoond haar nek te durven uitsteken. Een productie die riekt naar meer aansluiting op datgene wat in het hedendaags theater valt te aanschouwen. Oubollige stukken verdwijnen meer en meer van het toneel. Zelfs kinderen lachen al niet meer om het woordje ‘poep’. We moeten ons realiseren dat langzaam maar zeker ook een andere generatie toneelpubliek de stoelen gaat innemen. De reacties van veel bezoekers tijdens de pauze van de voorstelling en daarna liegen er niet om. Hoe men het echter ook draait of keert, meningen zullen altijd verschillend zijn en blijven. Misschien dat de leescommissie van het Rijsbergs Toneel met door het oog te laten vallen op Fedja een tikkeltje te hoog heeft gegrepen. Het neemt niet weg dat de uitvoering ervan, met name dankzij uitstekend spel van de twee hoofdrolspelers, goed is uitgepakt. Nog steeds geldt: het resultaat telt.



Expressieve Fedja van Rijsbergs Toneel

-

Fedja is een komedie, in fei­te een toneelstuk in een to­neelstuk. De geschiedenis speelt zich af in een klein Russisch dorp op het platteland. In een decor van steigers met attri­buten verpakt in krantenpapier maken personages in een zwarte overal, met een veiligheidshelm op en roodgeverfde schoenen aan mechanische bewegingen d.m.v. een lopende band uit te drukken.

Zo begint Fedja van het Rijsbergs To­neel. De vereniging bestaat dit jaar 110 jaar en onder de regievleugels van Eddy Haers maakt de groep een opmerkelijke ontwikkeling door. Wanneer het gaat om vorm­geving en steelstijl durft de vereni­ging haar nek uit te steken en weet ze tegelijkertijd een groot publiek aan zich te binden. In deze voor­stelling zien we een ontwikkeling van een naturalistische manier van spelen naar een uitvergrote, zwierige commedia dell’artestijl in het tweede deel. Zelfs het gebruik van de microfoontjes die het stem­geluid licht vervormen, dragen bij aan de kille, ijzige sfeer van het eer­ste deel voor de pauze.

Het stuk heeft een eigen verhaal­lijn, waarin we overigens wel ele­menten van Hamlet van Shakespe­are herkennen. Fedja Groothardt, een rol die verdienstelijk wordt ge­speeld door Wouter Hendriks, be­dient zich van de nodige Shakespe­areteksten. Zijn tegenspeelster Ine­ke Vogels in de rol van de Conny Coloni zet bij vlagen een strak, ijs­koud personage neer. Opvallend zijn de rollen van de twee jongste speelsters Joyce Mathijssen en Wil­lemijn Gils als respectievelijk Julia en Alida. Zij weten al heel goed een geloofwaardig personage neer te zetten en hebben een verzorgde tekstbehandeling.

Het stuk heeft iets van haar sprookjeskarakter gehouden. Na de pauze valt de kleurrijke ensce­nering op, de spelers hebben fraaie poppen en marionetten bij zich waarmee zij uitdrukking ge­ven aan hun eigen versie van het Russische sprookje van De Vuur­vogel. Het stuk heeft ook iets van de tragiek van Hamlet in zich, hoe­wel het publiek uiteindelijk op het verkeerde been is gezet: het is en blijft een blijspel, een komedie in een komedie. Het Rijsbergs Toneel heeft met deze bewerking van Fed­ja een gewaagde, maar zeker een geslaagde voorstelling op de plan­ken gebracht die de moeite van het bezoeken waard is.

Herbert Mouwen

‘Fedja’ van Wim de Knecht door Rijsbergs Toneel. Gezien op vrij­dag 16 maart 2012 in Ontmoe­tingscentrum De Koutershof te Rijsbergen. Regie en tekstbewer­king: Eddy Haers. Nog te zien za­terdag 17 maart (aanvang 20.00 uur) en zondag 18 maart (aan­vang 14.00 uur). Meer informatie: www.rijsbergstoneel.nl

Bron: BN/De Stem (zaterdag 17 april 2012)