Kun je een kleine toneelzaal zo ombouwen tot een cruiseschip dat het publiek het idee heeft dat het zelf meevaart? Het Rijsbergs Toneel kreeg dat voor elkaar en bracht de sfeervolle voorstelling ‘Gebroken ijs’ van Haye van der Heyden.
Ik was vooral verrast door de speelstijl die de spelers van het Rijsbergs Toneel hanteerden. Deze was strak en gestileerd, met het gebruik van stilstaande beelden, poppen en figuranten die de scènes mede vormgeven. De opening vond ik fraai, met mooi licht, een goed vormgegeven decor met veel loopruimte en een voorpodium, en met toepasselijke muziek van het Alan Parsons Project. De muziek speelde een opvallende rol in deze productie. Omdat Robbie Williams per helikopter verwacht werd, werd zijn muziek gebruikt als leidmotief tussen de scènes: Frank Sinatra-achtige songs lasten de vlotgespeelde taferelen aan el¬kaar. Ook de kleding was zorgvuldig gekozen bij de karakters die gespeeld moesten worden.
Met die personages is nogal wat aan de hand. Arnold, van beroep contrabassist, is een fascinerend personage, omdat hij iets dubbels heeft. Enerzijds is hij een charmeur, niet echt losbandig, maar prikkelend en zo brengt hij de vrouwen die hij ontmoet in verwarring. Wouter Hendriks zet hem mooi neer. Iris, gespeeld door Trea van Kuyck, is een smakelijk type, dat op authentieke wijze bezig is met haar dood. Na de pauze heeft ze onverwacht – het publiek denkt dat ze dood is – samen met de oude Hendrik (Harrie Watzeels) een prachtige, indringende dialoog over liefde en over samen zijn: ‘Ik wil een gezelschapsdame zonder seks.’ Ontroerend toneelspel.
Langzaam wordt duidelijk dat de reis van de gasten op het cruise-schip een metafoor is voor de levensreis, die ze allemaal maken. Die levensreis wordt gestuurd door talloze ontmoetingen die leiden tot liefdesperikelen. Het jonge meisje wordt bestraft door haar moeder, omdat die een rode vlek van een zuigzoen in haar nek ontdekt. Mathilde (Ineke Vogels) heeft al acht huwelijken achter de rug. Ze vindt een trouwdag zo leuk. En Suzan – Sylvia Ligterink vertolkt de rol in een oogverblindende, rode glitterjurk – mag met Robbie Williams mee.
Aan de voorstelling is te zien dat er hard gewerkt is aan het spelniveau en aan de vormgeving. Veel leden van de vereniging zijn bij allerlei facetten van de productie betrokken. Het resultaat mag er zijn. Het Rijsbergs Toneel wil de toeschouwers een amusante avond bezorgen. Dat lukt, zonder te verdwalen in plat kluchttoneel of in goedkope effecten.
Herbert Mouwen
Gebroken IJs van Haye van der Heyden door het Rijsbergs Toneel. Gezien op zondag 10 april 2011 in de Koutershof in Rijsbergen. Regie Eddy Haers
Het Rijsbergs Toneel zet zaterdagavond (aanvang 20.00 uur) en zondag (aanvang 14.00 uur) het stuk ‘Gebroken IJs’ van Haye van der Heyden op de planken in de Koutershof in Rijsbergen.
Van der Heyden is onder meer bekend als schrijver van de tv-serie ‘Kinderen geen bezwaar’. Informatie: 06-45302762 of info@rijsbergstoneel.nl
Bron: BN/De Stem
Het Rijsbergs Toneel speelt op 8, 9 en 10 april a.s. “Gebroken IJs”, geschreven door Haye v/d Heyden. Dit ontroerende blijspel voert U mee aan boord van een luxe cruiseschip langs de Noorse fjorden. Onderweg bent u getuige van alle verwikkelingen tussen Mathilde, Iris, Hendrik en vele anderen. Liefdesperikelen en verveling zijn de ingrediënten en u bent verzekerd dat ze genoeg stof bevatten voor een aangename toneelavond.
Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april begint de voorstelling om 20.00u. Op zondagmiddag 10 april staan de spelers van het Rijsbergs Toneel om 14.00u voor u klaar om een geweldige voorstelling neer te zetten. Wilt u komen kijken, wees er dan snel bij! Neem voor reserveringen en informatie contact op met Marc Mulders via telefoonnummer 06 – 45 30 27 62 of neem contact met ons op.
Nog even en dan is het eindelijk zover. Het Rijsbergs Toneel brengt u het stuk Gebroken IJs. Op dit moment wordt de puntjes op de i gezet en er wordt gewerkt aan het decor.
Ook de techniek begint steeds meer vorm te krijgen. In de laatste repetities die komen gaan wordt er gerepeteerd met alles erop en eraan. Geluid, Licht, kleding, rekwisieten en (een gedeelte van) het decor worden op elkaar afgestemd.
Een spannende tijd voor de medewerkers en leden van het Rijsbergs Toneel.
Bent u benieuwd geworden naar het stuk wat wij dit jaar voor u gaan brengen? Bestel nu uw kaarten via ons secretariaat. De kaarten kosten €8 euro per stuk.
Heeft u al kaarten? Op zondag 3 april a.s. kunt u reserveren voor het stuk Gebroken IJs van het Rijsbergs Toneel door te bellen met 1 van onderstaande telefoonnummers om uw plaats te reserveren. Het reserveren vindt plaats tussen 13.00 en 14.30 uur.
Vrijdag 8 april Aanvang 20.00 UUR 076 – 5962438
Zaterdag 9 april Aanvang 20.00 UUR 076 – 5963476
Zondag 10 april Aanvang 14.00 UUR 076 – 5961178
Update 3/4/2011 14:30u: Wilt u komen kijken, wees er dan snel bij! Neem voor reserveringen en informatie contact op met Marc Mulders via telefoonnummer 076-5962438 of neem contact met ons op.
Voor meer informatie over het stuk ‘Gebroken IJs’. Kijkt u even verder op onze website onder Lopende Productie.
Op zondagavond 20-3-2011 is de nieuwe website van het Rijsbergs Toneel de lucht in gegaan.
De oude website voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd en deze was niet meer up to date. Vandaar is besloten een nieuwe website in het leven te roepen welke gemakkelijk bij te houden is, door middel van, een CMS (Content Management Systeem).
Wij wensen u veel plezier op onze nieuwe website!
Leden en medewerkers
Rijsbergs Toneel
Het repetitieproces loopt zoals het moet gaan. Onder leiding van Regisseur Eddy Haers werkt de spelersgroep hard om in april een mooi stuk op de planken te gaan zetten.
De afgelopen periode zijn onze leden in heel Rijsbergen langs de deur geweest. Mocht u onze leden aan de deur hebben gemist, dan kunt u contact opnemen met het secretariaat. Meer informatie over het stuk kunt u vinden onder Lopende Productie.
RIJSBERGEN – Bij het Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 viel er na de laatste voorstelling van ‘Dwazen’ iets extra’s te vieren. Eén van haar drijvende krachten werd toen in het zonnetje gezet vanwege haar 40-jarige verbondenheid aan deze plaatselijke toneelvereniging. De Nederlandse Vereniging voor Amateur Theater kende Ineke Vogels-Dielemans daarbij de Gouden Speld toe.
BRON: De Zundertse Bode
RIJSBERGEN – Het was weer tijd voor Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902. Drie dagen achter elkaar stond het gezelschap het voorbije weekend onder regie van Eddy Haers op de planken van Koutershof. Het in groot aantal opgekomen publiek beleefde een doldwaze uitvoering waarmee het zich prima vermaakte.
DOOR CHARLES LUIJTEN
Honderdenacht jaar bestaat de plaatselijke toneelvereniging al. Daarvan staat zij reeds 103 jaar jaarlijks op de planken. Meestal twee keer omdat er zowel in het najaar als voorjaar toneel wordt gespeeld. Tijdens de oorlogsjaren ‘40-’45 van de vorige eeuw bleef het voor en achter de coulissen stil en toen nog in het Jongenspatronaat. Op de eerste rij zaten gewoonlijk de notabelen van het dorp maar die heeft Rijsbergen intussen niet meer omdat ze allemaal ergens anders wonen.
Wennen
Onder ingehuurde regie van Roosendaler Eddy Haers speelde het Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 dit keer wel een heel apart stuk. De gemiddelde toeschouwer moest er dan in het begin ook even aan wennen. Links was rechts en rechts was links. Aan te raden om het hoofd er bij te houden. Men zou zich kunnen afvragen hoe iemand een toneelstuk dat ‘Dwazen’ heet op papier krijgt. Hij is echter niet de minste auteur binnen de internationale toneelwereld die het deed. Het betreft de Engelse auteur Neil Simon van wie het Rijsbergs Toneel eerder een blijspel opvoerde.
Inhoud
Over een Russisch dorp hangt een vloek, uitgesproken door de adellijke familie Yousekevitch waardoor alle inwoners lijden aan een chronische domheid. Een jong onderwijzer, die Leon heet wordt door dokter Zubritsky uitgenodigd naar het dorpje Kulyenchikov te komen om zijn dochter te onderwijzen en wanneer hem dat mocht lukken zou de vloek wel eens kunnen verdwijnen. Aan het eind van het verhaal wordt er gebruiloft. Leon is zo verliefd op dochter Sofia geworden dat hij met haar in het huwelijk treedt. Maar voor het zover was vielen er eerst nog enkele akkefietjes af te handelen en moest er heel wat geregeld worden omdat er een kaper op de kust zat. Graaf Gregor Yousekevitch had daarvoor al een hele reeks huwelijksaanzoeken gedaan die hij twee keer per dag deed en daarmee in de vroege morgen om 6.00 uur al begon. Op dat tijdstip, als het hele dorp nog in diepe slaap was verzonken, verscheen hij voorafgegaan door zijn secondant onder het slaapkamerraam van zijn geliefde.
Reactie publiek
De schrijver van deze recensie laat anderen aan het woord wat ze er van vonden dus wrong ik mij na afloop van de voorstelling tussen het publiek om er achter te komen. De families Toon Verdonk, Jos van Rijckevorsel, Jos Daamen, Theo Rombouts, zo kan ik nog wel even doorgaan, allen hadden ze zich kostelijk vermaakt. De uitgenodigde burgemeester Leny Poppe-de Looff liet zich vertegenwoordigen door wethouder Jac Roelands. Hij en zijn vrouw toonden zich enthousiast over het schouwspel. Zo onopgemerkt mogelijk sloop ik langs de tribune om de gelaatstrekking bij de toeschouwers te observeren. Steeds zag ik de ‘smile’ op het gezicht en dat verklaart al heel veel.
Waardering
De leuke en druk bezochte voorstelling startte met spelende kinderen en volksdans (dansgroep Sandraudiga o.l.v. Coba Hereijgers) rond de waterput op het dorpsplein. Het publiek klapte spontaan op de maat van de muziek mee hetgeen bijdroeg in de totale sfeer. Doordat de twaalf acteurs en actrices hun rolkennis goed beheersten was dat bevorderlijk voor de vaart in het spel. De mimiek, typering en beweging werden goed uitgevoerd. Een zelfde waardering geldt voor de wijze waarop het geluid en de belichting werden bediend en het decor was weggezet. Ik zou tekortschieten bij het uitdelen van al die pluimen om degenen te vergeten die de zorg voor de grime, soufleren en andere taken achter de coulissen voor rekening hadden. Proficiat, Rijsbergs Toneel.
‘Dwazen’ is geen gemakkelijk stuk. Niet voor het publiek dat vanaf het begin in verwarring wordt gebracht, maar ook niet voor de spelers. Schrijver Neil Simon maakt op speelse wij
ze gebruik van absurdistische elementen. Personages nemen niet dezelfde zaken waar: bloemen zijn een schelvis, iets leren en memoriseren lukt niet en spelers manipuleren met tijd en plaats. Als het negen uur is, draait de klok razend rond en wanneer iemand ‘boven’ op het balkon staat, dan heet dat ‘beneden’. De arts moet nog aan zijn studie medicijnen beginnen, de postbode leest andermans brie ven en de slagersvrouw veegt het vuil naar binnen, het huis in. Deze vreemde handelingen en de talloze taalgrappen werken op de lachspieren, maar geven het stuk ook iets beklemmends: wat een bizarre werkelijkheid!
Begint het spel nog wat moeizaam, het is Wouter Hendriks die zijn vreemde rol van huisarts neerzet alsof zijn gedrag de normaalste zaak van de wereld is. Hij spreekt zijn teksten uit zonder een spier te vertrekken. Zijn tegenspeelster is Ineke Vogels, een comédienne met een perfect gevoel voor absurditeiten en een precieze timing. Hun acte de présence is het motorische moment: het spel breekt los en de andere spelers sluiten moeiteloos aan. Marc Mulders is een sympathieke onderwijzer, die als intrigant nog wel iets venijniger mag zijn. Marita van de Berg komt goed over als naïef en fleurig meisje. De graaf, gespeeld door Huub van Loon, past goed in het geheel, maar hij moet uitkijken voor overacting. Twee kinderen laten meespelen is investeren in de toekomst.
Het decor in pastelkleuren ziet er goed uit, de kleding is modern en kleurrijk met traditionele verwijzingen en het optreden van Dansgroep Sandraudiga draagt bij aan het folkloristische karakter. Kortom, een genoeglijke toneelavond.
Herbert Mouwen
‘Dwazen’ van Neil Simon door het Rijsbergs Toneel, regie Eddy Haers. Gezien op 19 maart 2010 in de Koutershof te Rijsbergen.
RIJSBERGEN – Komend weekeinde halen velen de jas, pet of muts van de kapstok om na een jaartje wachten weer eens naar een gezellig avondje toneel te gaan van het Rijsbergs Toneel. Zij is klaar u te ontvangen. Het plaatselijk toneelgezelschap speelt drie dagen achtereen in Koutershof het blijspel ‘Dwazen’ waarvan vrijdag 19 maart de uitverkochte première is.
DOOR CHARLES LUIJTEN
U komt er achter dat u nog altijd geen kaartje heeft. Oh…wat dom, en u was nog wel zo plan naar het Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 te gaan. Een van de drie oudste verenigingen die het dorp kent en na zoveel jaar nog volop leeft. Zo’n club moet je koesteren. Het zou triest zijn wanneer dat anders was. U waagt het er gewoon op een van de speeldata er naar toe te gaan. Moet al gek lopen als er voor u geen plaatsje meer is ondanks de grote belangstelling die er ongetwijfeld weer zal zijn. In de voorverkoop van donateurkaarten gingen er meer van de hand dan verleden jaar.
De regie
Drie dagen achtereen letterlijk en figuurlijk ‘Dwazen’, op de planken van Koutershof. Zo heet het toneelstuk, een van de vrolijke kant, dat de acteurs en actrices van Geestesbeschaving anno 1902, twaalf personages in aantal voor het voetlicht brengen. Dat doen ze onder leiding van Eddy Haers. Hij is voor de vijfde achtereenvolgende keer aangetrokken als regisseur hetgeen afwijkt van de richtlijn van Rijsbergs Toneel. Die kiest er voor om de drie jaar een andere te nemen. Haers zal blijkbaar zo goed bevallen dat ten aanzien van hem een uitzondering bestaat.
De regisseur, 56 jaar, is een Zeeuws-Vlaming van geboorte en woont sedert 1984 in Roosendaal. Voor zijn dagelijkse boterham is hij al 34 jaar leerkracht in het speciaal onderwijs (zeer moeilijk lerende kinderen). Het werken op het terrein van theater is hem niet vreemd. Hij had voor zijn komst naar Rijsbergen dan ook al diverse gezelschappen onder zijn hoede. Voor sommige, let wel in het algemeen genomen, komt het goed uit dat hij iemand is met een engelen geduld. Dat zijn degenen die tot ergernis van hun tegenspeler het tijdig instuderen van de tekst niet zo serieus nemen.”Wanneer je daar tegenaan loopt is het minder plezierig werken voor een regisseur”, zegt Eddy Haers
Lachwekkend
Huis aan huis is In Rijsbergen het zogeheten Open Doekje de afgelopen dagen op de mat gevallen waarin te lezen valt wat voor toneelstuk ‘Dwazen’ is. Een heel klein beetje van de sluier wordt in Open Doekje opgelicht en dat verklapt al voldoende u de indruk te geven dat het voor de toeschouwer een lachwekkende vertoning wordt. Dat is het zonder meer, we proefden het reeds toen we een van de repetities volgden. Mochten we vooraf toch nog een opmerking maken over ‘Dwazen’, het enige wat er nog aan mankeert is dat het niet achterstevoren wordt opgevoerd. Maar in dat geval zou er echter helemaal geen touw aan vast te knopen zijn. Verrassend is toch wel de inbreng van volksdansgroep Sandraudiga (Zundert-Rijsbergen).U ziet het tegenovergestelde van een saaie voorstelling die u dan ook niet mag missen waarin iemand voor het naar bed gaan nog eerst zijn kanarie moet uitlaten en op de vingers uit telt hoeveel 1+1 is.. Het zegt genoeg.
Amusement na afloop
Vrijdag start het Rijsbergs Toneel met de eerste van de drie te geven voorstellingen in Koutershof en begint om 20.00 uur. Na afloop kan er nog gezellig nagebleven worden in de foyer waar onder het genot van een drankje tussen het kletsen door tevens geluisterd kan worden naar muzikaal amusement live van de Risbecca’s die bij gelegenheid van de premiere is. Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 komt verder nog zaterdagavond 20 en zondagmiddag 21 maart onder de schijnwerpers. Het Rijsbergs Toneel is klaar u te ontvangen en heet u nu reeds hatelijk welkom op een van haar uitvoeringen.