Publiek ziet ander Rijsbergs Toneel

-

RIJSBERGEN – Is het Rijsbergs Toneel een andere weg ingeslagen of blijft het gewoon bij een tussendoortje van een heel ander soort kaliber en uitvoering? De uitvoering Fedja biedt stof tot nadenken.

DOOR CHARLES LUIJTEN

Wat is de laatste jaren in feite niet veranderd? Behalve de tandarts dan want die doet je, ondanks het feit dat het wel lukt Kuypers de ruimte in te schieten, nog altijd pijn. De tijd holt door en je moet mee. Dat geldt ook voor het Rijsbergs Toneel dat drie dagen op de planken van Koutershof stond. De bezoekers kregen een heel ander Rijsbergs Toneel te zien dan dat ze tot nog toe doorgaans gewend waren.

Fabrieksdirectrice

Met een hoedje op, waaronder een paar muizenoogjes schuil gaan, paradeert zij als een drilsergeant met stokje onder arm op en neer voor een stel ooglijkende krijgsgevangenen in zwarte overall die dwangarbeid moeten uitvoeren. De actrice vertolkt de rol van Conny Colonie, een fabrieksdirectrice die een monument wil laten bouwen voor haar door een dolksteek omgekomen idool.

De boel wordt flink verstoord als iemand in haar beeld verschijnt waarop zij totaal niet had gerekend. Het is eenarmlastig artiest, die zich na gelang het stuk vordert voordoet als Fedja die met Conny Coloni en haar personeel een sprookje wil opvoeren. Met andere woorden: het is bij het Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 dit keer dubbel op. Er wordt als het ware een toneelstuk binnen een toneelstuk opgevoerd, waarbij iedereen in feite een dubbelrol speelt.

Twee keer

Gedurfd. Het is niet ondenkbaar dat sommige toeschouwers de wenkbrauwen fronsen omdat het hen niet meteen duidelijk is waarover het nu precies gaat. De schrijver van het verhaal heeft het er met al zijn op het stuk losgelaten fantasie niet gemakkelijker op gemaakt voor zowel de kijker als de spelersgroep. Misschien moet je de voorstelling een tweede keer zien zoals wij hebben gedaan om het hele verhaal van kop tot staart te kunnen begrijpen. Zelfs de spelersgroep worstelde er na enkele repetities mee. Het zou me niet verbazen wanneer regisseur Eddy Haers zich verschillende keren achter de oren heeft gekrabd, daarbij denkende: waar ben ik aan begonnen?

Andere generatie

Het Rijsbergs Toneel heeft met het stuk Fedja aangetoond haar nek te durven uitsteken. Een productie die riekt naar meer aansluiting op datgene wat in het hedendaags theater valt te aanschouwen. Oubollige stukken verdwijnen meer en meer van het toneel. Zelfs kinderen lachen al niet meer om het woordje ‘poep’. We moeten ons realiseren dat langzaam maar zeker ook een andere generatie toneelpubliek de stoelen gaat innemen. De reacties van veel bezoekers tijdens de pauze van de voorstelling en daarna liegen er niet om. Hoe men het echter ook draait of keert, meningen zullen altijd verschillend zijn en blijven. Misschien dat de leescommissie van het Rijsbergs Toneel met door het oog te laten vallen op Fedja een tikkeltje te hoog heeft gegrepen. Het neemt niet weg dat de uitvoering ervan, met name dankzij uitstekend spel van de twee hoofdrolspelers, goed is uitgepakt. Nog steeds geldt: het resultaat telt.



Expressieve Fedja van Rijsbergs Toneel

-

Fedja is een komedie, in fei­te een toneelstuk in een to­neelstuk. De geschiedenis speelt zich af in een klein Russisch dorp op het platteland. In een decor van steigers met attri­buten verpakt in krantenpapier maken personages in een zwarte overal, met een veiligheidshelm op en roodgeverfde schoenen aan mechanische bewegingen d.m.v. een lopende band uit te drukken.

Zo begint Fedja van het Rijsbergs To­neel. De vereniging bestaat dit jaar 110 jaar en onder de regievleugels van Eddy Haers maakt de groep een opmerkelijke ontwikkeling door. Wanneer het gaat om vorm­geving en steelstijl durft de vereni­ging haar nek uit te steken en weet ze tegelijkertijd een groot publiek aan zich te binden. In deze voor­stelling zien we een ontwikkeling van een naturalistische manier van spelen naar een uitvergrote, zwierige commedia dell’artestijl in het tweede deel. Zelfs het gebruik van de microfoontjes die het stem­geluid licht vervormen, dragen bij aan de kille, ijzige sfeer van het eer­ste deel voor de pauze.

Het stuk heeft een eigen verhaal­lijn, waarin we overigens wel ele­menten van Hamlet van Shakespe­are herkennen. Fedja Groothardt, een rol die verdienstelijk wordt ge­speeld door Wouter Hendriks, be­dient zich van de nodige Shakespe­areteksten. Zijn tegenspeelster Ine­ke Vogels in de rol van de Conny Coloni zet bij vlagen een strak, ijs­koud personage neer. Opvallend zijn de rollen van de twee jongste speelsters Joyce Mathijssen en Wil­lemijn Gils als respectievelijk Julia en Alida. Zij weten al heel goed een geloofwaardig personage neer te zetten en hebben een verzorgde tekstbehandeling.

Het stuk heeft iets van haar sprookjeskarakter gehouden. Na de pauze valt de kleurrijke ensce­nering op, de spelers hebben fraaie poppen en marionetten bij zich waarmee zij uitdrukking ge­ven aan hun eigen versie van het Russische sprookje van De Vuur­vogel. Het stuk heeft ook iets van de tragiek van Hamlet in zich, hoe­wel het publiek uiteindelijk op het verkeerde been is gezet: het is en blijft een blijspel, een komedie in een komedie. Het Rijsbergs Toneel heeft met deze bewerking van Fed­ja een gewaagde, maar zeker een geslaagde voorstelling op de plan­ken gebracht die de moeite van het bezoeken waard is.

Herbert Mouwen

‘Fedja’ van Wim de Knecht door Rijsbergs Toneel. Gezien op vrij­dag 16 maart 2012 in Ontmoe­tingscentrum De Koutershof te Rijsbergen. Regie en tekstbewer­king: Eddy Haers. Nog te zien za­terdag 17 maart (aanvang 20.00 uur) en zondag 18 maart (aan­vang 14.00 uur). Meer informatie: www.rijsbergstoneel.nl

Bron: BN/De Stem (zaterdag 17 april 2012)



‘Humor mag in stuk niet ontbreken’

-

RIJSBERGEN – De nieuwe productie Fedja is heel anders dan dat het trouwe publiek van Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 dit keer krijgt voorgeschoteld. Volgens secretaris Claudia van Veltom is het gezelschap een nog moderner weg ingeslagen. Komende vrijdag is de première.

DOOR CHARLES LUIJTEN
Hoe anders het stuk Fedja is? Ga gewoon kijken.Wanneer de belangstelling voor Rijsbergs Toneel met de aan haar gekoppelde legendarische naam Geestesbeschaving (sinds 1902) net zo groot zal zijn als bij de laatste uitvoering het geval was, wordt drie voorstellingen voor een volle bak gespeeld. Te beginnen komende week vrijdag. Dan is in Koutershof de première van Fedja. Rare naam zult u zeggen. Och, als het beestje maar een naam heeft. Titels van toneelstukken zeggen in feite niet zo veel. Het gaat om de inhoud en de wijze waarop de door Roosendaalse regisseur Eddy Haers verdeelde rollen worden gespeeld.

Modern

Volgens Claudia van Veltom, secretaris en regieassistente, zal het publiek zodra dat toegang krijgt tot de zaal wat onwennig om zich heen kijken. Vermoedelijk zal hetgeen zich op het podium afspeelt bij momenten al even verassend zijn. Is het Rijsbergs Toneel met Fedja misschien een nog moderner weg ingeslagen? “Ik denk van wel. Er moest daarom aan deze productie extra hard worden gewerkt om alles op de juiste plaats te krijgen. De laatste maanden is er twee keer per week gerepeteerd en namen we zelfs ’n enkele keer een zondag erbij,” zegt Claudia. Zeven jaar is ze al lid van de Rijsbergse Toneelclub en ze voelt zich er uitstekend thuis. Een oude rot op de planken is Harrie Watzeels. Het wordt zijn 38ste optreden bij Rijsbergs Toneel. “ Ik speel in Fedja de rol van een dwangarbeider en die ligt mij wel,” zegt Watzeels die zeven regisseurs heeft versleten. ‘De Knecht van twee meesters’, ‘Cactusbloem’ en ‘Rozeke van Hazeldonk’ komen meteen bij hem bovendrijven als we hem vragen toneelwerken te noemen die tot zijn favorieten horen. “Stukken mogen best serieus zijn, maar humor mag er naar mijn opvatting niet in ontbreken”, aldus Watzeels die blij is met de komst van jong talent. Daarbij zitten echter geen mannen en dat wordt volgens Watzeels toch wel tijd.

Sprookjesachtig

‘Fedja’ is deels een sprookjesachtig toneelstuk met humor, muziek, beweging en verrassende situaties.De spelersgroep herbergt in Willemijn Gils, Joyce Mathijssen en Mitchell Klijs drie tieners. “Ik vind het heel leuk om mee te doen. Ook mijn leeftijdgenootjes. We gaan telkens graag naar de repetitie maar zien vooral uit naar volgende week vrijdag, zaterdag en zondag. Dan is het echt,” zegt Willemijn. De eerste twee speelavonden is de aanvang 20.00 uur en is er zoals voorgaande jaren tijdens de pauze en een uurtje na de voorstelling live achtergrondmuziek van Charles Luijten in de Refter van Koutershof. Zondag 18 maart begint de uitvoering om 14.00 uur. Naserveren voor een van de speeldata mogelijk. Toegangskaarten zijn nog verkrijgbaar. In beide gevallen bellen naar 06-51107683.



Als u naar onze voorstelling wilt komen kijken!

-

Heeft u een donateurskaart gekocht bij een van onze leden, dan kunt u die als toegangskaart voor één persoon gebruiken voor een van onze voorstellingen. Heeft u nog geen kaarten of wilt u nog extra kaarten bestellen?

Reserveer dan gewoon voor het aantal personen waarmee u komt een plaats en geef aan dat u nog extra kaarten wilt bijbestellen. Deze kaarten liggen dan voor u klaar bij de kassa. U kunt ze daar meteen betalen à € 8,00 per stuk.

Dit bericht is al verlopen en daarom niet meer van toepassing!

 



Rondgang gemist?

-

Heeft u onze leden aan de deur gemist? Heeft u een open-doekje in de brievenbus aangetroffen en nog geen donateurskaart gekocht?

U kunt uw kaarten bestellen bij Ineke Vogels. Haar telefoonnummer is 076- 596 1820. De kaarten zijn verkrijgbaar voor € 5,- per stuk. Na 1 februari zijn de kosten € 8,-

Update 11-3-2012 15.00 uur: Dit bericht is verlopen! Kaarten / plaatsen zijn vanaf heden verkrijgbaar via ons secretariaat. Meer info: Klik hier

 



‘Alles valt uiteindelijk op z’n plaats’

-

RIJSBERGEN – Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 stond het voorbije weekend bijzonder succesvol voor het voetlicht. Met de voorstelling ‘Gebroken IJs’ gaf het gezelschap vol overtuiging zijn visitekaartje af.

DOOR CHARLES LUIJTEN

We wonen de zaterdagavondvoorstelling volledig bij, de andere twee aansluitend op de pauze want zijn na afloop nieuwsgierig naar de reactie van de toeschouwers op ‘ Gebroken IJs’. We benaderen iedere keer 25 bezoekers en als we de balans opmaken heeft ruim negentig procent genoten. Daarom hoort deze uitvoering misschien voor de donateurs van Rijsbergs Toneel tot een van de leukste van de afgelopen jaren. Met het Rijsbergs Toneel en haar donateurs aan boord, stoomt het luxueuze cruiseschip MS Rijsbergen over een platte Noordzee naar Noorwegen. Het zijn met name de acteurs en actrices van Rijsbergs Toneel die zich tijdens de vaart ophouden op het middendek waar geluierd wordt in ligstoelen dan wel druk gediscussieerd wordt over de lollige en de sombere kant van het leven. Het gezelschap speelt een luchtig en eigentijds stuk, het ene moment onder een fantastische blauwe lucht het andere onder een heldere Noorse sterrenhemel. Technisch perfect weergegeven.

Het is niet de bedoeling alle spelers te vernoemen en welke personages zij in ‘Gebroken IJs’ wegzetten. Daarvoor zijn het er bovendien te veel. De in de voorstelling opgevoerde figuren zijn op zoek naar eigen identiteit en kunnen best wat gezelligheid om zich heen gebruiken. Sommige hebben geen gemakkelijke periode achter de rug. Een daarvan is Hendrik. Hij is een alleenstaande, vergeetachtige en steenrijke oude stinkerd die aan het eind van de reis het cruiseschip koopt. Hij wil graag dat iedereen na de cruise bij hem blijft. Hij belooft ze gezellige feestoptredens van onder meer Robbie Williams. De zanger geeft een concert voor de passagiers. Wanneer Williams vervolgens per helikopter de MS Rijsbergen verlaat, neemt hij de op hol geslagen Susan mee. In haar plaats zou de op champagne verkikkerde Mathilde liever zijn meegegaan. Susan is dochter van Victorine die aan de bootreis een scharreltje met muzikant Arnold overhoudt. Hoelang? De contrabassist is ongeneeslijk ziek.

Puik

Een goed gehumeurde regisseur loopt nadat het doek is gesloten rond in de wandelgangen van Koutershof. “We hebben er zeer hard aan moeten trekken. Na een of andere repetitie op weg naar Roosendaal heb ik wel eens gedacht: ‘Jezusmina, wat moet er toch van komen?’ Zo langzamerhand weet ik het na al die jaren wel. Bij het Rijsbergs Toneel valt uiteindelijk alles prima op z´n plaats. Ik ben dan ook een zeer tevreden mens,” zegt Eddy Haers. Dat kan de Roosendaler ook zijn. Terugkijkend op ‘Gebroken IJs’ kunnen we schrijven dat Rijsbergs Toneel, figuranten en zij achter de schermen incluis op alle fronten een puike voorstelling achterlaat. De massaal opgekomen bezoekers laten er zich – op ‘n enkeling na – in ieder geval enthousiast over uit. Niet alleen wordt er uitstekend spel geleverd, om echt van succes te kunnen praten moeten ook de dingen er omheen daarbij in overeenstemming zijn, zoals decor, kleding, grime en de techniek.





Voorstelling Rijsbergen mooi vormgegeven

-

Kun je een kleine toneelzaal zo ombouwen tot een cruiseschip dat het publiek het idee heeft dat het zelf meevaart? Het Rijsbergs Toneel kreeg dat voor elkaar en bracht de sfeervolle voorstelling ‘Gebroken ijs’ van Haye van der Heyden.

Ik was vooral verrast door de speelstijl die de spelers van het Rijsbergs Toneel hanteerden. Deze was strak en gestileerd, met het gebruik van stilstaande beelden, poppen en figuranten die de scènes mede vormgeven. De opening vond ik fraai, met mooi licht, een goed vormgegeven decor met veel loopruimte en een voorpodium, en met toepasselijke muziek van het Alan Parsons Project. De muziek speelde een opvallende rol in deze productie. Omdat Robbie Williams per helikopter verwacht werd, werd zijn muziek gebruikt als leidmotief tussen de scènes: Frank Sinatra-achtige songs lasten de vlotgespeelde taferelen aan el¬kaar. Ook de kleding was zorgvuldig gekozen bij de karakters die gespeeld moesten worden.

Met die personages is nogal wat aan de hand. Arnold, van beroep contrabassist, is een fascinerend personage, omdat hij iets dubbels heeft. Enerzijds is hij een charmeur, niet echt losbandig, maar prikkelend en zo brengt hij de vrouwen die hij ontmoet in verwarring. Wouter Hendriks zet hem mooi neer. Iris, gespeeld door Trea van Kuyck, is een smakelijk type, dat op authentieke wijze bezig is met haar dood. Na de pauze heeft ze onverwacht – het publiek denkt dat ze dood is – samen met de oude Hendrik (Harrie Watzeels) een prachtige, indringende dialoog over liefde en over samen zijn: ‘Ik wil een gezelschapsdame zonder seks.’ Ontroerend toneelspel.

Langzaam wordt duidelijk dat de reis van de gasten op het cruise-schip een metafoor is voor de levensreis, die ze allemaal maken. Die levensreis wordt gestuurd door talloze ontmoetingen die leiden tot liefdesperikelen. Het jonge meisje wordt bestraft door haar moeder, omdat die een rode vlek van een zuigzoen in haar nek ontdekt. Mathilde (Ineke Vogels) heeft al acht huwelijken achter de rug. Ze vindt een trouwdag zo leuk. En Suzan – Sylvia Ligterink vertolkt de rol in een oogverblindende, rode glitterjurk – mag met Robbie Williams mee.

Aan de voorstelling is te zien dat er hard gewerkt is aan het spelniveau en aan de vormgeving. Veel leden van de vereniging zijn bij allerlei facetten van de productie betrokken. Het resultaat mag er zijn. Het Rijsbergs Toneel wil de toeschouwers een amusante avond bezorgen. Dat lukt, zonder te verdwalen in plat kluchttoneel of in goedkope effecten.

Herbert Mouwen

Gebroken IJs van Haye van der Heyden door het Rijsbergs Toneel. Gezien op zondag 10 april 2011 in de Koutershof in Rijsbergen. Regie Eddy Haers



Toneel in Koutershof

-

Het Rijsbergs Toneel zet zaterdagavond (aanvang 20.00 uur) en zondag (aanvang 14.00 uur) het stuk ‘Gebroken IJs’ van Haye van der Heyden op de planken in de Koutershof in Rijsbergen.

Van der Heyden is onder meer bekend als schrijver van de tv-serie ‘Kinderen geen bezwaar’. Informatie: 06-45302762 of info@rijsbergstoneel.nl

Bron: BN/De Stem



Rijsbergs Toneel: nog slechts enkele kaarten beschikbaar

-

Het Rijsbergs Toneel speelt op 8, 9 en 10 april a.s. “Gebroken IJs”, geschreven door Haye v/d Heyden. Dit ontroerende blijspel voert U mee aan boord van een luxe cruiseschip langs de Noorse fjorden. Onderweg bent u getuige van alle verwikkelingen tussen Mathilde, Iris, Hendrik en vele anderen. Liefdesperikelen en verveling zijn de ingrediënten en u bent verzekerd dat ze genoeg stof bevatten voor een aangename toneelavond.

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april begint de voorstelling om 20.00u. Op zondagmiddag 10 april staan de spelers van het Rijsbergs Toneel om 14.00u voor u klaar om een geweldige voorstelling neer te zetten. Wilt u komen kijken, wees er dan snel bij! Neem voor reserveringen en informatie contact op met Marc Mulders via telefoonnummer 06 – 45 30 27 62 of neem contact met ons op.