Maandag 23 januari 2006 – Van regisseur veranderen kan een goede impuls geven aan een toneelvereniging. Spelers en vormgevers worden op een nieuwe manier uitgedaagd of krijgen ineens kansen die ze vroeger niet kregen. Voor wie de stukken van het Rijsbergs Toneel van de laatste jaren gezien heeft, oogde De Cactusbloem vanaf de openingsscène anders.
De jonkies van de vereniging, Marc Mulders in de rol van Igor en Marita van den Berg als Antonia, openden het spel. Ze waren opvallend karikaturaal gegrimeerd en hun kleding was overdreven kleurrijk. Vanaf het begin was hun spel – en later ook dat van de anderen – gestileerd en afgemeten. Het ging enigszins in de richting van de zwierige commedia dell arte: brede gebaren, snelle loopjes en een uitvergrote mimiek. Vanaf het begin had dat een positief effect op de zaal.
Wanneer het in de kern een aantrekkelijke intrige heeft, je bewerkt de tekst grondig en je geeft het een moderne vormgeving, dan krijg je een fris ogende voorstelling op de planken. Dat kreeg de nieuwe regisseur Eddy Haers met deze club, die een goede mix is van oude en jonge spelers, goed voor elkaar.
De voorstelling had een mooi uitgevoerd mobiel decor dat veelvuldig in zeer korte tijd veranderd werd. De snelle changementen gaven de voorstelling een soort zap -karakter. Rekwisieten en decorattributen waren uitvergroot, hoewel dit niet altijd consequent was doorgevoerd. Ineke Vogels had als Stephane, een uitzonderlijk grote en totaal verkeerde bril op. Jammer dat ze haar normale horloge nog aan had, dat had ook groter kunnen zijn. Ze speelde haar rol van tandartsassistente overigens prima en werd gedurende het stuk langzaam de centrale figuur in de komische verwikkelingen.
Het is te hopen dat het Rijsbergs Toneel onder deze regisseur deze speelstijl in een volgende productie nog verder kan ontwikkelen, zodat deze manier van spelen het visitekaartje van de vereniging kan worden. Dan heb je als club een flinke stap voorwaarts gezet. Het begin is in ieder geval gemaakt.
Herbert Mouwen
Gezien: De Cactusbloem van P. Barillet en J.P. Gredy door het Rijsbergs Toneel op zaterdag 21 januari 2006 in de Koutershof te Rijsbergen. Regie en bewerking Eddy Haers.
RIJSBERGEN – “Wij in elk geval wel”. Het zijn Corrie en Beb die dat zeggen. Beiden deden ze dat de laatste keer ook toen het Rijsbergs Toneel het stuk Jenny op de planken van de Koutershof bracht. Volgende week vrijdag start de Rijsbergse toneelgroep met het geven van drie voorstellingen, waarbij De Cactusbloem wordt opgevoerd, waarvoor zondag de mogelijkheid bestaat te reserveren.
DOOR CHARLES LUIJTEN
Het Rijsbergse Toneel anno Geestesbeschaving anno 1902 is er klaar voor. De enthousiaste club, dit keer onder bezielende leiding van de nieuwe regisseur Eddy Haers uit Roosendaal, brengt het vrolijke blijspel De Cactusbloem op de planken van Koutershof.
15 jaar
Corrie en Beb zijn vaste klanten. Al jaren zijn ze vriendinnen, gekomen doordat hun man biljartmaten van elkaar zijn. “We houden van toneel, op televisie zie je het niet meer. We hebben de laatste vijftien jaar niet één keer overgeslagen naar Geestesbeschaving te gaan”, zegt een van hen. Aan de naam Rijsbergs Toneel moet het vrouwenduet nog wennen. Het maakt voor hen geen verschil, zolang ze samen er ieder jaar maar naar toe kunnen.
Alsof
Dat wordt dit jaar dus De Cactusbloem. Een leuk toneelspel, dat heel wat vragen oproept omdat tandarts Julien veel oog heeft voor vrouwelijk schoon. Een jonge verkoopster in een cd-zaak is helemaal hoteldebotel van deze charmeur. De tandist is vrijgezel, maar laat het tegenovergestelde overkomen om zo zijn vriendinnetjes op afstand te houden. Om de jeugdige verkoopster te doen geloven dat hij is getrouwd, maar met zijn vrouw zogenaamd in scheiding ligt, speelt de assistente de vrouw van de tandarts. Hij fantaseert er nog bij vader te zijn van drie kinderen. Het wordt een ingewikkelde boel die voor de toeschouwer een hoop humor in zich heeft.
Het andere
Dat is de techniek die bij elke podiumvoorstelling komt kijken. Deze is de laatste jaren van het Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1922 sterk verbeterd. Het Rijsbergs Toneel probeert zoveel mogelijk met de tijd mee te gaan. Oudbollige toneelstukken passen niet meer en zichtbare microfoons op standaard zijn hinderlijk. Zoveel mogelijk wordt dan ook gebruik gemaakt vaa draadloze microfoons waardoor het geluid bij de toeschouwer zo verstaanbaar mogelijk overkomt. Ook decor, grime en nog meer zaken dragen bij aan het eindresultaat. Maar het belangrijkste is het spel dat de acteurs en actrices onder de schijnwerpers etaleren. Daarvoor komen de mensen in de eerste plaats. Bij het Rijsbergs Toneel zit het allemaal wel snor.
Uitvoeringen
De uitvoeringen van het Rijsbergs Toneel zijn vrijdag 20, zaterdag 21 januari om 20.00 uur en zondag 22 januari om 14.00 uur. Zondag 15 januari is er tussen 13.00 uur en 14.30 uur de gelegenheid telefonisch te reserveren. Voor de voorstelling van vrijdag 20 januari telefoon: 076-596 3602, zaterdag 21 januari: 076- 596 1178 en zondag 22 januari: 076- 596 2438. Het is tevens mogelijk alsnog toegangskaarten te bespreken ingeval u die niet in uw bezit heeft terwijl u best graag naar het Rijsbergse Toneel zou willen gaan. Aarzel niet en pak de telefoon.
Leden
De toneelvereniging zou er graag wat nieuwe enthousiaste leden bij willen hebben. De club is ook opz oek naar een nieuwe penningmeester. Zin? Wacht niet. Maak uzelf en de club bij om aan te sluiten bij deze gezellige vereniging dat het wel moet zijn aangezien zij al 103 jaar bestaat.