Met zes jeugdige leden in de vereniging heeft het Rijsbergs Toneel dit jaar gekozen voor een echt jongerenstuk, waarin deze aankomende acteurs zich eens goed uit kunnen leven, namelijk Jan rap en z’n maat. Het is een stuk gebaseerd op het bekende boek van Yvonne Keuls uit 197. Het zit boordevol extreme emoties, bizarre situaties en rare gedragingen van de meest uiteenlopende karakters. De toneelhandeling speelt zich af in een opvangtehuis voor dakloze jongeren, waar de problemen zich ongebreideld ophopen. Diefstal, mishandeling, homoseksualiteit, zelfverwonding en drugsgebruik, het lijkt me wat te veel van het goede. Wordt het een loodzwaar stuk of heeft de regisseur kans gezien ruimte laten voor een lichte toon”? Krijgt de relativerende lach ook een kans? e merkt dat de jonge spelers hun emotionele register nog moeten ontdekken en ontwikkelen, maar enkele spelers komen al heel ver. De rol van Gemma (Joyce Mathijssen) heeft een breed spectrum aan gevoelens en reacties. Vooral in de mijmeringen en overpeinzingen overtuigt de nog jonge speelster, meer nog dan in haar verwijtende agressie naar anderen toe. In haar felheid stopt ze veel energie, maar het afgewogen, subtiele spel gaat haar beter af. Charrie (Mitchell Klijs) weet zijn nerveuze stotterrol tot het einde toe vol te houden. Derek (Vincent Haazen) weet een authentieke homoseksuele jongeman te spelen zonder dat hij vervalt in voorspelbare clichés.
De ouderen blijven in deze productie wat op de achtergrond en dat is mooi. De jongeren krijgen alle kansen om hun personage goed neer te zetten. De oudere stafleden van het huis zorgen voor licht tegenspel. Voor de pauze is het stuk inderdaad wat eendimensionaal zwaar en tobberig, na de pauze is er meer ruimte voor lichtvoetigheid en relativering, waardoor het spel onvoorspelbaar en dus spannender voor het publiek wordt.
Herbert Mouwen
Rijsbergs Toneel – ‘Jan Rap en z’n maat’. Gezien op 15 maart in De Koutershof te Rijsbergen. Regie Mariëtte Haazen. Nog te zien vandaag om 20.00 uur en morgen om 14.00 uur.
RIJSBERGEN – Het Rijsbergs Toneel zet Jan Rap en zijn maat, naar het gelijknamige boek van Yvonne Keuls, op de planken van De Koutershof in Rijsbergen.
Jan Rap en zijn maat speelt zich af in een opbanghuis voor probleemjongeren. Die zouden er voor ze naar een ander huis, pleeggezin of eigen kamer gaan. De leiding van het opvanghuis doet haar bestm, is tolerant, maar hoe ver laat ze het komen?
De regie van het Rijsbergs Toneel is in handen van Mariëtte Haazen. Het gezelschap speelt het stuk vanavond (20.00 uur), morgenavond (20.00 uur) en zondagmiddag (14.00 uur). De toegangsprijs tot De Koutershof bedraagt 10 euro. Kaarten zijn te bestellen via tel. 076 5963616 of via de website van de toneelvereniging: www.rijsbergstoneel.nl
RIJSBERGEN – Voor Rijsbergs Toneel, anno Geestesbeschaving 1902 is het weer zover. Met veel jong talent speelt zij het derde weekend van maart een indringend toneelstuk dat u niet mag missen.
Het is weer tijd voor een gezellig avondje of middagje toneel. In Rijsbergen al meer dan honderd jaar. Want nog altijd is daar sinds 1902 ons Rijsbergs Toneel, Geestesbeschaving anno 1902 dat hiervoor zorgt. Een hele mijlpaal waarop het dorp trots mag zijn omdat het in vergelijking met Zundert niet bepaald overloopt van een podiumcultuur die de mens geestelijk amuseert en verrijkt. FOTO CHARLES LUIJTEN
Lees het volledige artikel in de Zundertse Bode van woensdag 6 maart 2013.
RIJSBERGEN – Is het Rijsbergs Toneel een andere weg ingeslagen of blijft het gewoon bij een tussendoortje van een heel ander soort kaliber en uitvoering? De uitvoering Fedja biedt stof tot nadenken.
DOOR CHARLES LUIJTEN
Wat is de laatste jaren in feite niet veranderd? Behalve de tandarts dan want die doet je, ondanks het feit dat het wel lukt Kuypers de ruimte in te schieten, nog altijd pijn. De tijd holt door en je moet mee. Dat geldt ook voor het Rijsbergs Toneel dat drie dagen op de planken van Koutershof stond. De bezoekers kregen een heel ander Rijsbergs Toneel te zien dan dat ze tot nog toe doorgaans gewend waren.
Fabrieksdirectrice
Met een hoedje op, waaronder een paar muizenoogjes schuil gaan, paradeert zij als een drilsergeant met stokje onder arm op en neer voor een stel ooglijkende krijgsgevangenen in zwarte overall die dwangarbeid moeten uitvoeren. De actrice vertolkt de rol van Conny Colonie, een fabrieksdirectrice die een monument wil laten bouwen voor haar door een dolksteek omgekomen idool.
De boel wordt flink verstoord als iemand in haar beeld verschijnt waarop zij totaal niet had gerekend. Het is eenarmlastig artiest, die zich na gelang het stuk vordert voordoet als Fedja die met Conny Coloni en haar personeel een sprookje wil opvoeren. Met andere woorden: het is bij het Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 dit keer dubbel op. Er wordt als het ware een toneelstuk binnen een toneelstuk opgevoerd, waarbij iedereen in feite een dubbelrol speelt.
Twee keer
Gedurfd. Het is niet ondenkbaar dat sommige toeschouwers de wenkbrauwen fronsen omdat het hen niet meteen duidelijk is waarover het nu precies gaat. De schrijver van het verhaal heeft het er met al zijn op het stuk losgelaten fantasie niet gemakkelijker op gemaakt voor zowel de kijker als de spelersgroep. Misschien moet je de voorstelling een tweede keer zien zoals wij hebben gedaan om het hele verhaal van kop tot staart te kunnen begrijpen. Zelfs de spelersgroep worstelde er na enkele repetities mee. Het zou me niet verbazen wanneer regisseur Eddy Haers zich verschillende keren achter de oren heeft gekrabd, daarbij denkende: waar ben ik aan begonnen?
Andere generatie
Het Rijsbergs Toneel heeft met het stuk Fedja aangetoond haar nek te durven uitsteken. Een productie die riekt naar meer aansluiting op datgene wat in het hedendaags theater valt te aanschouwen. Oubollige stukken verdwijnen meer en meer van het toneel. Zelfs kinderen lachen al niet meer om het woordje ‘poep’. We moeten ons realiseren dat langzaam maar zeker ook een andere generatie toneelpubliek de stoelen gaat innemen. De reacties van veel bezoekers tijdens de pauze van de voorstelling en daarna liegen er niet om. Hoe men het echter ook draait of keert, meningen zullen altijd verschillend zijn en blijven. Misschien dat de leescommissie van het Rijsbergs Toneel met door het oog te laten vallen op Fedja een tikkeltje te hoog heeft gegrepen. Het neemt niet weg dat de uitvoering ervan, met name dankzij uitstekend spel van de twee hoofdrolspelers, goed is uitgepakt. Nog steeds geldt: het resultaat telt.
Fedja is een komedie, in feite een toneelstuk in een toneelstuk. De geschiedenis speelt zich af in een klein Russisch dorp op het platteland. In een decor van steigers met attributen verpakt in krantenpapier maken personages in een zwarte overal, met een veiligheidshelm op en roodgeverfde schoenen aan mechanische bewegingen d.m.v. een lopende band uit te drukken.
Zo begint Fedja van het Rijsbergs Toneel. De vereniging bestaat dit jaar 110 jaar en onder de regievleugels van Eddy Haers maakt de groep een opmerkelijke ontwikkeling door. Wanneer het gaat om vormgeving en steelstijl durft de vereniging haar nek uit te steken en weet ze tegelijkertijd een groot publiek aan zich te binden. In deze voorstelling zien we een ontwikkeling van een naturalistische manier van spelen naar een uitvergrote, zwierige commedia dell’artestijl in het tweede deel. Zelfs het gebruik van de microfoontjes die het stemgeluid licht vervormen, dragen bij aan de kille, ijzige sfeer van het eerste deel voor de pauze.
Het stuk heeft een eigen verhaallijn, waarin we overigens wel elementen van Hamlet van Shakespeare herkennen. Fedja Groothardt, een rol die verdienstelijk wordt gespeeld door Wouter Hendriks, bedient zich van de nodige Shakespeareteksten. Zijn tegenspeelster Ineke Vogels in de rol van de Conny Coloni zet bij vlagen een strak, ijskoud personage neer. Opvallend zijn de rollen van de twee jongste speelsters Joyce Mathijssen en Willemijn Gils als respectievelijk Julia en Alida. Zij weten al heel goed een geloofwaardig personage neer te zetten en hebben een verzorgde tekstbehandeling.
Het stuk heeft iets van haar sprookjeskarakter gehouden. Na de pauze valt de kleurrijke enscenering op, de spelers hebben fraaie poppen en marionetten bij zich waarmee zij uitdrukking geven aan hun eigen versie van het Russische sprookje van De Vuurvogel. Het stuk heeft ook iets van de tragiek van Hamlet in zich, hoewel het publiek uiteindelijk op het verkeerde been is gezet: het is en blijft een blijspel, een komedie in een komedie. Het Rijsbergs Toneel heeft met deze bewerking van Fedja een gewaagde, maar zeker een geslaagde voorstelling op de planken gebracht die de moeite van het bezoeken waard is.
Herbert Mouwen
‘Fedja’ van Wim de Knecht door Rijsbergs Toneel. Gezien op vrijdag 16 maart 2012 in Ontmoetingscentrum De Koutershof te Rijsbergen. Regie en tekstbewerking: Eddy Haers. Nog te zien zaterdag 17 maart (aanvang 20.00 uur) en zondag 18 maart (aanvang 14.00 uur). Meer informatie: www.rijsbergstoneel.nl
Bron: BN/De Stem (zaterdag 17 april 2012)
RIJSBERGEN – De nieuwe productie Fedja is heel anders dan dat het trouwe publiek van Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 dit keer krijgt voorgeschoteld. Volgens secretaris Claudia van Veltom is het gezelschap een nog moderner weg ingeslagen. Komende vrijdag is de première.
DOOR CHARLES LUIJTEN
Hoe anders het stuk Fedja is? Ga gewoon kijken.Wanneer de belangstelling voor Rijsbergs Toneel met de aan haar gekoppelde legendarische naam Geestesbeschaving (sinds 1902) net zo groot zal zijn als bij de laatste uitvoering het geval was, wordt drie voorstellingen voor een volle bak gespeeld. Te beginnen komende week vrijdag. Dan is in Koutershof de première van Fedja. Rare naam zult u zeggen. Och, als het beestje maar een naam heeft. Titels van toneelstukken zeggen in feite niet zo veel. Het gaat om de inhoud en de wijze waarop de door Roosendaalse regisseur Eddy Haers verdeelde rollen worden gespeeld.
Modern
Volgens Claudia van Veltom, secretaris en regieassistente, zal het publiek zodra dat toegang krijgt tot de zaal wat onwennig om zich heen kijken. Vermoedelijk zal hetgeen zich op het podium afspeelt bij momenten al even verassend zijn. Is het Rijsbergs Toneel met Fedja misschien een nog moderner weg ingeslagen? “Ik denk van wel. Er moest daarom aan deze productie extra hard worden gewerkt om alles op de juiste plaats te krijgen. De laatste maanden is er twee keer per week gerepeteerd en namen we zelfs ’n enkele keer een zondag erbij,” zegt Claudia. Zeven jaar is ze al lid van de Rijsbergse Toneelclub en ze voelt zich er uitstekend thuis. Een oude rot op de planken is Harrie Watzeels. Het wordt zijn 38ste optreden bij Rijsbergs Toneel. “ Ik speel in Fedja de rol van een dwangarbeider en die ligt mij wel,” zegt Watzeels die zeven regisseurs heeft versleten. ‘De Knecht van twee meesters’, ‘Cactusbloem’ en ‘Rozeke van Hazeldonk’ komen meteen bij hem bovendrijven als we hem vragen toneelwerken te noemen die tot zijn favorieten horen. “Stukken mogen best serieus zijn, maar humor mag er naar mijn opvatting niet in ontbreken”, aldus Watzeels die blij is met de komst van jong talent. Daarbij zitten echter geen mannen en dat wordt volgens Watzeels toch wel tijd.
Sprookjesachtig
‘Fedja’ is deels een sprookjesachtig toneelstuk met humor, muziek, beweging en verrassende situaties.De spelersgroep herbergt in Willemijn Gils, Joyce Mathijssen en Mitchell Klijs drie tieners. “Ik vind het heel leuk om mee te doen. Ook mijn leeftijdgenootjes. We gaan telkens graag naar de repetitie maar zien vooral uit naar volgende week vrijdag, zaterdag en zondag. Dan is het echt,” zegt Willemijn. De eerste twee speelavonden is de aanvang 20.00 uur en is er zoals voorgaande jaren tijdens de pauze en een uurtje na de voorstelling live achtergrondmuziek van Charles Luijten in de Refter van Koutershof. Zondag 18 maart begint de uitvoering om 14.00 uur. Naserveren voor een van de speeldata mogelijk. Toegangskaarten zijn nog verkrijgbaar. In beide gevallen bellen naar 06-51107683.
Heeft u een donateurskaart gekocht bij een van onze leden, dan kunt u die als toegangskaart voor één persoon gebruiken voor een van onze voorstellingen. Heeft u nog geen kaarten of wilt u nog extra kaarten bestellen?
Reserveer dan gewoon voor het aantal personen waarmee u komt een plaats en geef aan dat u nog extra kaarten wilt bijbestellen. Deze kaarten liggen dan voor u klaar bij de kassa. U kunt ze daar meteen betalen à € 8,00 per stuk.
Dit bericht is al verlopen en daarom niet meer van toepassing!
Heeft u onze leden aan de deur gemist? Heeft u een open-doekje in de brievenbus aangetroffen en nog geen donateurskaart gekocht?
U kunt uw kaarten bestellen bij Ineke Vogels. Haar telefoonnummer is 076- 596 1820. De kaarten zijn verkrijgbaar voor € 5,- per stuk. Na 1 februari zijn de kosten € 8,-
Update 11-3-2012 15.00 uur: Dit bericht is verlopen! Kaarten / plaatsen zijn vanaf heden verkrijgbaar via ons secretariaat. Meer info: Klik hier
RIJSBERGEN – Rijsbergs Toneel Geestesbeschaving anno 1902 stond het voorbije weekend bijzonder succesvol voor het voetlicht. Met de voorstelling ‘Gebroken IJs’ gaf het gezelschap vol overtuiging zijn visitekaartje af.
DOOR CHARLES LUIJTEN
We wonen de zaterdagavondvoorstelling volledig bij, de andere twee aansluitend op de pauze want zijn na afloop nieuwsgierig naar de reactie van de toeschouwers op ‘ Gebroken IJs’. We benaderen iedere keer 25 bezoekers en als we de balans opmaken heeft ruim negentig procent genoten. Daarom hoort deze uitvoering misschien voor de donateurs van Rijsbergs Toneel tot een van de leukste van de afgelopen jaren. Met het Rijsbergs Toneel en haar donateurs aan boord, stoomt het luxueuze cruiseschip MS Rijsbergen over een platte Noordzee naar Noorwegen. Het zijn met name de acteurs en actrices van Rijsbergs Toneel die zich tijdens de vaart ophouden op het middendek waar geluierd wordt in ligstoelen dan wel druk gediscussieerd wordt over de lollige en de sombere kant van het leven. Het gezelschap speelt een luchtig en eigentijds stuk, het ene moment onder een fantastische blauwe lucht het andere onder een heldere Noorse sterrenhemel. Technisch perfect weergegeven.
Het is niet de bedoeling alle spelers te vernoemen en welke personages zij in ‘Gebroken IJs’ wegzetten. Daarvoor zijn het er bovendien te veel. De in de voorstelling opgevoerde figuren zijn op zoek naar eigen identiteit en kunnen best wat gezelligheid om zich heen gebruiken. Sommige hebben geen gemakkelijke periode achter de rug. Een daarvan is Hendrik. Hij is een alleenstaande, vergeetachtige en steenrijke oude stinkerd die aan het eind van de reis het cruiseschip koopt. Hij wil graag dat iedereen na de cruise bij hem blijft. Hij belooft ze gezellige feestoptredens van onder meer Robbie Williams. De zanger geeft een concert voor de passagiers. Wanneer Williams vervolgens per helikopter de MS Rijsbergen verlaat, neemt hij de op hol geslagen Susan mee. In haar plaats zou de op champagne verkikkerde Mathilde liever zijn meegegaan. Susan is dochter van Victorine die aan de bootreis een scharreltje met muzikant Arnold overhoudt. Hoelang? De contrabassist is ongeneeslijk ziek.
Puik
Een goed gehumeurde regisseur loopt nadat het doek is gesloten rond in de wandelgangen van Koutershof. “We hebben er zeer hard aan moeten trekken. Na een of andere repetitie op weg naar Roosendaal heb ik wel eens gedacht: ‘Jezusmina, wat moet er toch van komen?’ Zo langzamerhand weet ik het na al die jaren wel. Bij het Rijsbergs Toneel valt uiteindelijk alles prima op z´n plaats. Ik ben dan ook een zeer tevreden mens,” zegt Eddy Haers. Dat kan de Roosendaler ook zijn. Terugkijkend op ‘Gebroken IJs’ kunnen we schrijven dat Rijsbergs Toneel, figuranten en zij achter de schermen incluis op alle fronten een puike voorstelling achterlaat. De massaal opgekomen bezoekers laten er zich – op ‘n enkeling na – in ieder geval enthousiast over uit. Niet alleen wordt er uitstekend spel geleverd, om echt van succes te kunnen praten moeten ook de dingen er omheen daarbij in overeenstemming zijn, zoals decor, kleding, grime en de techniek.
Het Rijsbergs Toneel heeft afgelopen weekend de voorstelling Gebroken IJs op het podium van de Koutershof weggezet.
In diverse media verschenen daarop de volgende berichten: